Joga w Siewierzu

„Sukcesu w jodze nie można osiągnąć przez czytanie ksiąg, noszenie jogicznego stroju czy rozprawianie o ćwiczeniu. Sukces zapewnia tylko samo ćwiczenie. To jest niewątpliwa prawda”. (Hathajogapradipika [65 – 66]

Joga – stopniowo pozbawiana aury tajemniczości i mistycyzmu – pojmowana jest coraz powszechniej jako wiedza o zdrowym sposobie życia. Czerpiemy z jogi to, co może być przydatne i użyteczne współczesnemu człowiekowi. Autorem pierwszego jednolitego tekstu o jodze, zawierającego także sporo praktycznych wskazówek, był Patandżali. Tekst, o którym mowa to Jogasutry – 195 bardzo lapidarnych zdań składający się na traktat o całości problematyki ośmiostopniowej ścieżki jogi. Na podstawie jogasutr można sformułować definicję jogi jako systematycznego dążenia do osiągnięcia pełnego fizycznego i duchowego zdrowia. Później powstały dzieła bardziej szczegółowo prezentujące ćwiczenia i techniki jogi. Jednym z nich jest pochodząca z XIII w. Hathajogapradipika autorstwa Swamiego Swatmarama. Na traktat ten składa się 5 lekcji zbudowanych z 409 wierszy. Analiza dawnych tekstów o jodze prowadzi do wniosku, że ludzie żyjący przed wiekami mieli zdumiewająco głębokie zrozumienie psychologii, fizjologii i anatomii człowieka.

Zachowaniu zdrowia służą ćwiczenia składające się na hatha jogę. Termin ten oznacza równowagę, jedność przeciwieństw.

Joga w Siewierzu nie stawia przed sobą zadania leczenia chorób. Ma służyć poprawie współdziałania układów i funkcji organizmu, przy czym ostatecznym celem jest osiągnięcie możliwie dobrej formy psychicznej i fizycznej. Wszystko, co ów cel przybliża staje się częścią jogi. Joga zatem pojmuje człowieka jako niepodzielną całość, której wszystkie elementy – ciało, umysł, uczucia – są wzajemnie powiązane. Podstawowa dla jogi jest koncepcja szeroko pojętej równowagi. To, co oddziałuje na człowieka i jest przez niego przyjmowane ma pozostać w równowadze z tym, co człowiek wytwarza i oddaje. Prawidłowe i wytrwałe ćwiczenie jogi w Siewierzu pozwala zyskać, oprócz zdrowia, także zdolność do koncentracji i odprężania się. Dzięki temu człowiek przekonuje się, że przyczyna jego nerwowości i niepokoju nie są rzeczy, ludzie czy otoczenie, lecz strach przed utratą czegoś, doznaniem zawodu, chorobami, niepowodzeniem itd. Trwałe napięcie psychiczne uważane jest za główną przyczynę rozstroju funkcji ciała i obniżenia odporności organizmu. Joga nie kładzie nacisku na wzmacnianie mięśni szkieletowych. Istotniejsze jest ćwiczenie giętkości i ruchomości całego ciała, panowanie nad mięśniami, a przede wszystkim zapewnienie właściwego funkcjonowania kręgosłupa. Wiele uwagi poświęca się narządom wewnętrznym, których praca ma decydujący wpływ na stan zdrowia całego organizmu. Mięśnie szkieletowe możemy napinać i rozluźniać siłą woli. Pewne napięcie (tonus spoczynkowy) pozostaje w mięśniach także wtedy, gdy jesteśmy odprężenie. Poziom tonusu ma związek ze stanem psychicznym. Kiedy jesteśmy psychicznie spięci, nie możemy rozluźnić się fizycznie. Ćwiczenia jogi wydłużają mięśnie, dzięki czemu zmniejsza się ich tonus spoczynkowy.. To z kolei wpływa na psychikę, która dostosowuje się do nowego poziomu napięcia mięśni.. Cały ten proces sprawia, że po ćwiczeniach jogi ludzie czują się spokojni, wypoczęci. Gdyby ćwiczenia jogi – asany wykonywane były z dużym wysiłkiem, zmniejszyłaby się w znacznym stopniu ich skuteczność. Joga jest systemem ćwiczeń fizycznych i oddechowych poprawiających stan zdrowotny całego organizmu. Ćwiczenia jogi odblokowują przepływ energii w ciele, poprawiają krążenie krwi, regulują pracę układu hormonalnego, a w związku z tym, harmonizują pracę wszystkich organów. Pozycje jogi – asany to specjalne ustawienia ciała, które działają stymulująco na pracę gruczołów wydzielania wewnętrznego, przez co zapewniają zharmonizowanie funkcjonowania wszystkich układów fizjologicznych.

Podsumowując, ćwiczenia jogi uczą umiejętności koncentracji, pogłębiają świadomość ciała i przestrzeni oraz poprawiają umiejętność wyciszenia umysłu oraz osiągania rozluźnienia i relaksu ciała, co znacznie wpływa na stan zdrowotny i prawidłowe funkcjonowanie organizmu jako całości. Ćwiczenia jogi regenerują system immunologiczny, likwidują stres, poprawiają pamięć i koncentrację, pomagają przy bezsenności, pomagają przy schorzeniach psychosomatycznych, nerwicach, stanach depresyjnych, usprawniają pracę wątroby, serca, śledziony, płuc i nerek.

Nie wiesz co wybrać?

Pomagamy indywidualnie każdemu klientowi, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby i preferencje. Po wypełnieniu formularza zaproponujemy rozwiązania dobrane według podanych przez Ciebie kryteriów.

Opisz swoje potrzeby, a otrzymasz odpowiedź najlepiej dopasowanych dla siebie rozwiązań.

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

 

Dolegliwości: , , , ,

Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Aktualności > Joga w Siewierzu

Przeczytaj poprzedni wpis:
joga oczu
Ćwiczenia oczu – Metoda dr Batesa

Ludzkie problemy ze wzrokiem były wystarczającym motorem do badań naukowych mających na celu znalezienia sposobu na poprawę jakości widzenia -...

Zamknij